021-77920281

آموزش موسیقی کودکان و ارف


طی یک تحقیق 10 ساله، بر روی 75 هزار دانش آموز مشخص شد کودکانی که به نواختن موسیقی می پردازند نسبت به کسانی که چنین مهارتی را ندارند، دارای توانایی بیشتری در مهارت های خواندن و درک ریاضیات هستند. همچنین نمرات این دسته از کودکان نسبت به دیگر همکلاسی هایشان در رده بالاتری قرار داشته است.

از جمله فواید موسیقی بر روی کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

موسیقی و افزایش سرعت یادگیری

موسیقی قدرت حل مسئله کودکان را بالا می برد چون او در هنگام نواختن و تمرین موسیقی از قدرت تفکر خود استفاده می کند و از طریق تمرکز و تفکر به تمرین می پردازد. درنتیجه فرزند شما می آموزد که در هر کاری از قوه عقل و منطق خود استفاده کند و بر روی کاری که انجام می دهد تمرکز کند.

موسیقی و درک بهتر ریاضیات

هنگامی که کودک شما سازی را می نوازد در واقع از همان نیم کره ای از مغزش استفاده می کند که هنگام حل مسائل ریاضی از آن استفاده می شود. در نتیجه با تمرین موسیقی و نوازندگی درک کودک شما در مسائل ریاضی تقویت می گردد و مسائل پیچیده ریاضی را راحت تر حل خواهد کرد.

موسیقی و افزایش اعتماد به نفس

کودک شما با یادگیری موسیقی و نواختن یک ساز احساس غرور خواهد کرد چرا که می تواند یک کار خاصی را انجام دهد که توجه همه را به خود جلب می نماید. همچنین با نواختن ساز در مقابل دوستان و خانواده و اقوام اعتماد به نفس او افزایش می یابد و در آینده فردی کم رو و خجالتی نخواهد شد.

موسیقی و تقویت مهارت و ارتباطات اجتماعی

زمانی که کودک شما در دوره های گروه نوازی قرار می گیرد یاد خواهد گرفت تا با دوستان دیگر خود بصورت هماهنگ ساز بزند و وقتی لذت گروه نوازی و نواختن ساز با دوستان دیگر خود را بچشد بصورت ناخودآگاه از حضور در میان دیگران لذت خواهد برد. در نتیجه در آینده بهتر می تواند در فعالیت های اجتماعی و گروهی مشارکت داشته باشد.

موسیقی و دوری از تلویزیون و موبایل

وقتی کودک شما موسیقی کار کند زمان زیادی از وقت او صرف تمرین موسیقی و نواختن ساز خواهد شد که البته اگر این کار را با ذوق و لذت انجام دهد خودش دوست دارد تمام وقتش را صرف تمرینات موسیقی کند در نتیجه دیگر وقت زیادی برای نشستن جلوی تلویزیون و یا وقت گذرانی در موبایل و شبکه های اجتماعی نخواهد داشت. و زمان خود را صرف کاری مفید خواهد کرد.

سن مناسب برای آموزش موسیقی به کودکان

در مورد سن مناسب آموزش موسیقی کودکان دو دیدگاه متفاوت بین والدین وجود دارد:

✔ دیدگاه اول بر این باورند که شروع موسیقی باید در سنین پایین و در زودترین زمان ممکن باشد.

✔ دیدگاه دوم اما معتقدند باید صبر کرد تا کودک کمی بزرگتر شود و به درک کافی از موسیقی برسد تا خودش در این مورد تصمیم گیری کند.

در این مطلب هر دو دیدگاه و سن مناسب برای شروع موسیقی در کودکان را با مورد بررسی قرار می دهیم.

بسیاری از پدر و مادرها فکر می کنند برای این‌که فرزندشان بتواند با موسیقی ارتباطی عمقی و همیشگی برقرار کند، باید آموزش موسیقی به کودک خود را در زودترین زمان ممکن و از همان سنین پایین شروع کنند. البته این دیدگاه کاملا درست نیست و روی همه کودکان تاثیر مثبتی ندارد.

چگونه کودک خود را به موسیقی علاقه مند کنیم؟

برای مثال اگر کودک ۳ ساله‌ی شما از یادگیری و آموزش موسیقی در این سن لذت نمی‌برد و علاقه ای نشان نمی دهد و به اجبار شما در کلاس های آموزش موسیقی شرکت می کند، گزینه‌ی بهتر این است که در این سن از روش‌های دیگری که برایش لذت‌بخش‌تر است او را با دنیای موسیقی آشنا کنید. مثلا بجای شرکت در کلاس های موسیقی برای او همیشه موسیقی پخش کنید و یا اسباب‌بازی‌‌های موزیکال و موسیقایی برایش تهیه کنید تا ضمن بازی کردن و لذت بردن به موسیقی علاقه مند شود، این کار می تواند باعث شود تا در آینده‌ی موسیقایی او تاثیر مفیدی داشته باشد. همچنین با شرکت کردن خود شما در کلاس های موسیقی و نواختن مستمر ساز توسط شما در منزل به عنوان والدین کودک خود و الگوی اصلی فرزندتان می توانید گوش او را از همان کودکی با موسیقی آشنا و فرزندتان را به حرفه موسیقی علاقه مند کنید. این روش یک روش غیر مستقیم در یادگیری موسیقی است و البته راهی عالی که سرآغاز سفر کودک شما در دنیای موسیقی را رقم خواهد زد. در واقع بحث ژنتیک در موسیقی از همین امر نشات می گیرد.

در دیدگاه دوم والدین معتقدند صبر کنیم تا کودک خودش تصمیم بگیرد که چه زمانی یادگیری موسیقی را شروع کند. اما باید بگوییم اگر چنین دیدگاهی دارید باید برای همیشه منتظر بمانید. چراکه هر کودک شخصیت و چشم‌انداز منحصر به فردی دارد و به همین علت ممکن است که به انواع سازهای مختلف گرایش پیدا کند و یا اینکه اصلا به سوی یادگیری موسیقی نرود و جذب هیچ سازی نشود!

بهترین سن آموزش موسیقی به کودکان

تحقیقات نشان می‌دهد که بین سنین ۳ تا ۹ سالگی «پنجره‌ای از فرصت» به روی کودک باز می‌شود که طی آن حساسیت موسیقی کودک نیز گسترش می‌یابد. در این محدوده‌ی سنی، ذهنیت و شناخت درک عناصر موسیقی در کودک در حال شکل‌گیری می باشد و استفاده‌ی مناسب از این مرحله‌ی طبیعی رشد می‌تواند منجر به زندگی موسیقایی آینده ی فرزندتان شود. به همین دلیل بهترین سن برای آموزش موسیقی به کودکان در بازه‌ی سنی بین ۳ تا ۹ سال است. در این بازه هر کودک بسته به ویژگی‌های بدنی و ذهنی خاص خودش، با دریافت میزانی تشویق از سوی پدر و مادر، می‌تواند شروع به یادگیری موسیقی کند.

سن مناسب برای یادگیری هر ساز در کودکان

باید به این نکته توجه داشت که برای یادگیری هر ساز نیاز به یک سری توانایی های جسمی و همچنین روانی و درکی می باشد. یعنی نه تنها سن که حتی رشد جسمانی کودک و وضعیت بدنی او و توانایی درک در او برای یادگیری سازهای مختلف تاثیرگذار است. برای برخی سازها شاید کودک شما توانایی درک و آمادگی روانی داشته باشد اما به مرحله ای از رشد جسمانی نرسیده باشد که توانایی نواختن آن ساز را داشته باشد. برای مثال ریه هایش هنوز گنجایش کافی برای نواختن سازهای بادی نداشته باشد و یا صدایش هنوز به پختگی کامل برای شرکت در کلاس های آواز نرسیده باشد و ...

در ادامه بهترین سن برای شروع یادگیری هر ساز در کودکان را تعریف کرده ایم:

✔ پیانو: ۴-۵ سال

✔ گیتار: ۷-۹ سال

✔ درامز: ۷ سال و بالاتر

✔ آواز: ۱۲ سال و بالاتر

✔ ساکسیفون: ۷-۸ سال

✔ فلوت: ۷-۸ سال

✔ کلارینت: ۷-۸ سال

✔ ویولن: ۴-۵ سال

✔ ویولا: ۶-۷ سال

✔ چلو: ۷-۹ سال

✔ ترومپت: ۸-۱۰ سال

✔ ترومبون: ۸-۱۰ سال

✔ گیتار باس: ۹-۱۰ سال

البته سنین ذکر شده برای هر ساز بصورت کلی بیان شده است و برای این که متوجه شویم کودک شما واقعا آمادگی نواختن چه سازی را دارد باید زیر نظر اساتید مجرب مشاوره و سنجیده شوند تا بتوان گفت کودک شما برای نواختن چه سازی آمادگی دارد.

 

جهت مشاوره رایگان و سنجش توانایی کودک خود جهت شرکت در کلاس های آموزشی موسیقی توسط اساتید مجرب آوای دل ساز با ما در ارتباط باشید.

واتس اپ آموزش موسیقی کودکان آوای دل ساز

دیدگاه هنرجویان
سارا فرهمند

سلام برای پسربچه سه ساله سن مناسبی هست که موسیقی رو شروع کنه؟

آوای دل ساز

سلام بر شما، بله کلاس های مخصوص کودکان و خردسالان در آموزشگاه آوای دل ساز تشکیل میشه. لطفا برای راهنمایی دقیق تر و تعیین وقت مشاوره با آموزشگاه آوای دل ساز تماس بگیرید. تلفن تماس: 77920281-021

 captcha